Pro řidiče Pro začátečníky Užitečné info

Výběr auta pro čerstvého absolventa autoškoly

vyběr auta

Dnes, když má většina populace řidičský průkaz, se nemůžeme divit, že vskutku velmi rychle přibývá majitelů aut. Na trhu nalezneme desítky různých firem, které se snaží prodat svá auta, a jejich vlastnostmi se zaměřit na co největší množství potenciálních zákazníků. Drtivou část z nich tvoří především zkušenější řidiči, kteří už ví, co u svého auta požadují, co potřebují a co je pro ně nejlepší. Avšak i čerstvý absolvent, který je z autoškoly vypuštěn do provozu, musí vědět co a jak a podle čeho vybrat nejlepší vůz, protože to není vždycky tak lehké, jak by se mohlo zdát.

Jako absolventi autoškoly, kteří sotva překonali nervozitu ze zkoušek, úspěšně složili test i praktickou zkoušku, se záhy dostanete k problému, který bude třeba vyřešit. A sice, že už máte řidičský průkaz, ale k čemu vám bude, když nemáte čím jezdit. Jistě, můžete si půjčit auto od rodičů, případně dobrého známého, ale koho by nelákalo mít vlastní, že? Stejně tak sice můžete řidičské oprávnění prostě mít, ovšem riskujete, že než si našetříte na drahé auto, tak vyjdete ze cviku, nehledě na to, že pokud nebudete jezdit, tak vám budou chybět i zkušenosti, které dobrý řidič má, a nenakoupí je jinde než v provozu.

Ideální tedy je poté, co absolvujete autoškolu, si pořídit také auto, a klidně i na krátkých a jednoduchých úsecích trénovat jízdu, sbírat zkušenosti a zlepšovat své řidičské umění. Tady ovšem přichází problém, jak vlastně auto vybírat, podle čeho? Pravděpodobně jedním z hlavních hledisek bude cena. Přiznejme si, že málokdo z nás získá během krátkého výcviku v autoškole naprosto dokonalý odhad kam může zacouvat, kam se vejde a kam už ne, nehledě na to, že povinných jízd je málo na to, aby člověk dokázal vyřešit každou situaci s přehledem a bez škrábnutí. Takže nemá smysl kupovat si jako své první auto drahý vůz luxusní značky, s maximální rychlostí přes 300 za hodinu, který bude na parádu, ale bude složité jej ovládat, bude příliš velký a každé drobné škrábnutí bude znamenat drahou opravu. Samozřejmě tím nechce nikdo říct, že máte počítat s tím, že budete bourat, to určitě ne. Ale je třeba počítat, že jako čerstvý řidič jste k nějakým škrábancům nebo ťukancům náchylnější.

Lepší je poohlédnout se po něčem skromnějším. Nemusí to být nutně ojetina těsně před vyřazením, to určitě ne, naopak, auto musí být bezpečné a dobře ovladatelné. Ale auto, které není úplně nové, tudíž bude levnější, je pro čerstvého absolventa dobrou volbou. Zároveň by však nemělo vyžadovat nějaké přehnaně drahé opravy, a měly by se k němu dobře shánět náhradní díly (takže by nemělo být ani příliš staré, třeba více než osm, deset let). Není třeba říkat, že další parametry, jako je perfektní technický stav, bezpečnost, ale také pohodlí a dobrý pocit z jízdy jsou samozřejmostí. Na škodu určitě není ani to, pokud je váš první vůz podobný autu, se kterým jste si zvykli jezdit v autoškole. Je to detail a dobrý řidič si musí umět zvyknout na každé auto, ale přesto pro vaše pohodlí je to přeci jen lepší.

Pokud se podíváme na technické parametry, pak by vlastnosti, jako je výkon nebo rychlost měly splňovat průměr, maximum, povolené na našich silnicích, a zbytek je tak nějak navíc. U nás v Česku rychlost přes 150 kilometrů určitě nevyužijete, takže nemá smysl investovat do něčeho zbytečně výkonného na naše silnice. Ovšem toto je věc, která závisí hodně na vás, k čemu si vlastně auto kupujete, a nakolik věříte svým schopnostem, protože vy sami musíte nejlépe vědět, co je pro vás akorát, a co je pro vás zbytečné. Co byste však měli uvažovat, jsou rozměry auta. Rozhodně by nemělo být nijak velké. Je pravda, že pocit majestátnosti na silnici dělá řidiči dobře, avšak absolvent autoškoly (aniž by tím někdo chtěl srážet vaše schopnosti) nemusí vždycky všechny manévry zvládnout bravurně, a rozhodně je jednodušší parkovat, otáčet se, ale i vyhýbat se protijedoucím náklaďákům na úzké cestě s menším vozem než s obrovským terénním jeepem.

Pokud to tedy shrneme, parametry, které byste měli sledovat, je jednak cena auta (většinou závisí na tom, kolik má najeto, na stáří, na stavu,…), jeho stav a jestli je bezpečné (což je opravdu velmi důležité), rozměry, technické vlastnosti, a ideálně byste měli také zohlednit jaká je spotřeba, kolik vás bude stát údržba, a jak složité je sehnat náhradní díly. Také byste se, jakmile auto koupíte, měli informovat o pojištění a nějaké si zařídit. Ovšem to už je jiná kapitola. Shrňme tedy celý text tak, že je spousta rad a ohledů, podle kterých byste měli auto vybírat, ale záleží především na vás, vašich finančních možnostech, schopnostech a víře ve vaše řidičské umění, jaké auto si nakonec pořídíte. Každý z nás je totiž individuální, a sám nejlíp ví, jak řídí.

O autorovi

Jiří Novák